top of page

​   Penyakit:                

Ketidakseimbangan Hormon, Masalah Jerawat Yang Teruk


Kulit yang cantik menjadikan seseorang itu yakin, saya mempunyai kulit yang putih berseri selama ini, tetapi muncul masalah jerawat disebabkan ketidakseimbangan hormon pada sesuatu masa. Masalah jerawat telah mengekal sebulan, menyebabkan saya berada pada masa yang paling gelap dalam hidup.

Pada bulan September 2014, muka saya mula muncul bintik putih, dan bilangannya semakin banyak, menyebabkan kulit saya kelihatan kasar dan merah, kadang-kadang muncul jerawat juga. Saya pergi ke pusat kecantikan untuk menghilangkan bintik putih, tetapi tidak sangka muka dilukai oleh juru kecantikan. Pada masa itu, saya berasa muka telah dirosakkan. Saya belanjakan seribu lebih untuk membeli 1 set produk detoks yang diperkenalkan oleh juru kecantikan, tetapi masalah masih tidak selesai, masalah bintik putih masih muncul.

Pada bulan Novemer 2014, saya mendapatkan rawatan dari perubatan tradisional. Doktor kata saya menjangkit kayap ular dan “ular” telah berubah mutasi sekarang, jadi tidak hairan muncul di bahagian muka. Tetapi masalah bintik putih tidak diselesaikan selepas mendapat rawatan.

Pada bulan Disember 2014, saya mendapat rawatan di klinik pakar kulit lagi. Doktor memberikan sabun membersih muka dank rim untuk disapu kepada saya, doktor kata jika saya menggunakan sabun membersih muka dan krim mengikut arahan, boleh sembuh dalam masa 1,2 bulan. Memang boleh nampak kesan dalam minggu pertama, mungkin disebabkan saya makan ubat antibiotik pada masa yang sama,bintik putih pada muka saya berkurangan. Tetapi mula daripada minggu kedua, keadaan menjadi semakin teruk. Saya berasa sakit semasa membersihkan muka mengguna sabun yang diberi oleh doktor. Muka bertambah sakit terik dan merah apabila sapu krim pada muka, seumpama kulit luka berpanas. Tetapi saya masih membersih muka dan sapu krim mengikut arahan doktor. Selepas 1 bulan, saya tidak tahan lagi, bahagian muka tidak sehari pun rasa selesa, jadi saya berhenti mengguna.

Tidak sangka muka saya muncul jerawat secara tiba-tiba seminggu sebelum Tahun Baru Cina, bukan jerawat biasa, beberapa jerawat baru muncul setiap hari. Setiap jerawat merupakan ubah ansur dari bintik putih sebelum ini, tambahan lagi setiap jerawat masak dengan pantas, menjadi jerawat yang bengkak dan penuh dengan nanah dalam masa 2, 3 hari. Seluruh muka saya merah dan gatal, amat tidak selesa. Pada masa itu, saya tidak berani keluar rumah dan berjumpa dengan orang lain. Saya hanya tundukkan kepala dan tidak berani angkat kepala untuk melihat orang lain semasa bekerja. Bukan sahaja diri saya, rakan sekerja dan kawan sekeliling saya juga terkejut dengan keadaan muka saya.

Sebelum Tahun Baru Cina, saya menemui H+ melalui sepupu dan saya hanya menyemburkan H+ pada muka saya untuk menghentikan rasa gatal dan menghilangkan bakteria. Semasa kedatangan haid, saya juga mula mengambil W+ dan mula mengambil Mediterranean Gold sejak bulan Mac.

Selepas penderitaan beberapa bulan, perkara yang menggembirakan saya akhirnya berlaku! Jerawat pada bahagian muka saya mula hilang dan tidak lagi muncul jerawat yang baru. Selepas beberapa bulan, saya mula menggunakan Fresh, Redoxy dan Hydro. Sebelum ini, saya hanya berani makan sayur dan buah apabila masalah muncul, dan tidak lagi makan biskut, roti dan kek kesayangan saya, kerana takut masalah jerawat menjadi teruk lagi. Manakala sekarang saya tidak lagi berhenti makan makanan seperti di atas, saya akan makan jika rasa ingin makan dan tidak bimbang lagi. Walaupun muka masih mempunyai lubang yang disebabkan oleh jerawat, tetapi saya percaya RL mesti dapat bantu saya mengembalikan kulit yang licin. Saya mesti dapat merebut balik kecantikan dan keyakinan jika saya teruskan mengguna produk.

Produk:

2° Activator Fresh

2° REOX Series H+

2° Redoxy Essence

2° Activator Hydro

REOXlife PRO W+

REOXlife Mediterranean Gold

bottom of page